De cateva zile traim niste vremuri pe care putini ni le imaginam, acum cateva luni. Majoritatea dintre noi vedeam la orizont o criza economica, o previzionam, dar nu ne asteptam sa ne loveasca atat de brusc si de puternic. Diferenta dintre criza provocata de pandemia de Coronavirus si criza din 2008, pe care am trait-o fiecare dintre noi, vine in primul rand din viteza cu care aceasta de acum s-a instalat. Daca in anul 2008, am avut timp sa analizam, sa calculam si sa implementam cele mai bune masuri de combatere a efectelor recesiunii, acum suntem nevoiti sa schimbam dinamica de business si sa ne adaptam din mers la toate schimbarile.

Intr-o saptamana de lucru obisnuita am un numar mediu de clienti cu care ma aud la telefon pentru diverse sfaturi si recomandari, dar in aceasta saptamana, de la declararea starii de urgenta in Romania, numarul clientilor care au luat legatura cu firma noastra pentru o recomandare sau un sfat a fost cu mult peste medie. Din toate discutiile cu partenerii nostri de business s-a remarcat cu preponderenta o intrebare: Ce se va intampla cu angajatii mei?

Ma bucur sa vad in jurul meu oameni cu adevarat dedicati, oameni carora le pasa de cei din jur. Chiar astazi m-a sunat o clienta si mi-a spus asa: „Conduc un business mic (o gradinita), cu putini copii, pentru a putea oferi calitate serviciilor mele si de aceea nu am fonduri de rezerva pentru astfel de situatii. Nu sunt interesata a fac profit in aceasta perioada, nu sunt interesata sa am un salariu in aceasta perioada, singura mea grija este sa le asigur angajatelor mele venitul necesar pentru a supravietui si pentru a putea sa reluam acivitatea cand se va termina totul.Te rog sa imi recomanzi un mod prin care sa imi salvez afacerea!”

Solutii imediate

Inca de cand s-a interzis desfasurarea unor activitati am incercat sa gasesc solutii care pot fi oferite clientilor pentru sustinerea afacerii. Este foarte important sa rezisti in piata in aceasta perioada, sa gasesti portitele de supravietuire pentru afacere, dar la fel de important este sa nu te indatorezi peste limita in incercarea de a face acest lucru.

Toti clientii ma intreaba cum pot beneficia de somajul tehnic si ce presupune el, vazand in acest moment ca si singura salvare acest lucru. In momentul in care scriu acest articol, vineri 20.03.2020 la ora 22:00 nu le pot oferi un raspuns mai bun decat le-am oferit la inceputul acestei saptamani. De ce? Pentru ca de cateva zile aud tot felul de declaratii in presa, vad tot felul de proiecte de hotarari de guvern, dar nu exista inca nimic publicat in Monitorul Oficial. Tot mediul de afaceri este cu ochii pe guvern in aceste zile si asteapta cu speranta o rezolvare, dar pana acolo cred ca antreprenorii a caror activitate s-a inchis ca urmare a declararii starii de urgenta si a altor hotarari luate in contextul actual ar trebui sa ia cat mai repede unele masuri:

  1. Primul pas este verificarea creantelor pe care le are de incasat si solicitarea platii lor cat mai repede posibil
  2. Verificarea lichiditatilor disponibile in casierie si conturi bancare
  3. Pentru cei care au spatii inchiriate ar trebui discutata si propusa pt suspendare plata chiriei pe perioada in care activitatea este inchisa (Atentie! Amanarea la plata nu este o solutie. In contextul in care inainte de a aparea situatia de urgenta chiria era un cost fix, calculat la maximul rentabilitatii societatii)
  4. Discutarea si renegocierea, eventual amanarea platii unor utilitati si servicii cu caracter permanent (servicii de salubrizare, servicii de paza, etc).
  5. Renegocierea termenelor de plata pentru creditele bancare si a leasingurilor auto pe care le are societatea

Aceste masuri ar trebui aplicate de catre toti cei afectati in mod direct, cat mai repede posibil, pentru a micsora cat mai mult pierderile. Desi guvernul a anuntat ca impozitele si taxele scadente in perioada starii de urgenta nu vor aduna dobanzi si penalitati si nu vor fi considerate datorii restante, va rog sa nu cadeti in mirajul in care va imaginati ca aceste taxe nu se vor mai plati deloc. Daca aveti posibilitatea incercati sa achitati aceste datorii si pe cele ale partenerilor dvs strategici, pentru a nu exista ulterior riscul de a aduna sume restante mult peste capacitatea de plata a societatii dvs.

Somajul tehnic…necunoscute

Despre somajul tehnic am sa incerc sa trasez niste impresii din tot ceea ce am auzit vorbindu-se zilele acestea in presa. Inteleg ca de acest somaj ar putea beneficia toate firmele care fac dovada ca au fost afectate de aceasta pandemie. Cum se face aceasta dovada e inca incert: printr-o declaratie pe propria raspundere, prin necesitatea obtinerii unui Certificat de Situatie de Urgenta (conform HG care reglementeaza obtinerea acestui certificat remarc ca deja nu se mai incadreaza toate domeniile de activitate). Procentul sustinut de stat ar fi de 75 % din salariu, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe tara. Nu e foarte cert daca statul sustine si contributiile aferente salariului sau doar venitul net. Plata acestui somaj tehnic urmeaza a fi facuta tot de catre angajator, acesta urmand a-si recupera ulterior sumele cheltuite in maxim 30 zile de la depunerea documentatiei la AJOFM de care apartine. Inca o data nu se stie la acest moment ce presupune aceasta documentatie si nici bugetul total alocat pentru aceste decontari.

Asadar sunt inca multe necunoscute la acest moment si asteptam cu mult interes publicarea in Monitorul Oficial a tuturor hotararilor de guvern si ordonantelor de urgenta precum si a normelor de aplicare, pentru a putea stabili traiectoria de urmat pentru urmatoarea perioada.

Suntem alaturi de partenerii nostri in incercarea de a trece cat mai usor peste perioada urmatoare si speram ca in viitorul apropiat sa putem veni cu solutii cat mai aplicate pentru fiecare categorie afectata in parte!

Astazi, este important sa ramanem activi, concentrati si implicati in business-ul nostru, dar la fel de important este sa intelegem ca prelungirea starii de incertitudine financiara depinde in primul rand de motivul care a provocat-o si anume pandemia de coronavirus. Haideti sa respectam indicatiile autoritatilor, sa limitam cat mai mult orice deplasari, sa discutam si sa implementam cat mai multe solutii folosind tehnologia moderna, pentru a putea reduce cat mai mult durata acestei crize sanitatre. Durata si profunzimea crizei financiare vor creste exponential cu cresterea perioadei crizei sanitare!

Parteneriatele durabile incep cu o discutie! In aceasta perioada specialistii nostri va stau la dispozitie pentru o va ajuta in mod gratuit cu sfaturi si recomandari . Pentru a ne solicita ajutorul va rugam sa ne contactati folosind una dintre variantele noastre de contact disponibile la sectiunea https://hmgroup.ro/contact/ !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.