Cum functioneaza procedura de inregistrare in scopuri de TVA ?

Inregistrarea firmelor in scopuri de TVA este foarte importanta pentru o afacere, pentru ca in lipsa codului de TVA anumite societati nu-si pot deduce o parte din cheltuielile cu diverse investiti realizate, fiind obligate sa suporte taxa de 20% la achizitia unor echipamente, de exemplu.

In 6 ianuarie 2016, ANAF a publicat in Monitorul Oficial Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului 088 – „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA”.

Formularul 088 se depune in urmatoarele situatii:

– la infiintarea persoanei impozabile, cand aceasta declara ca va depasi plafonul de scutire de TVA sau cand aceasta doreste sa fie inregistrata in scopuri de TVA prin propria sa optiune;

– la depasirea plafonului de 220.000 lei – cifra de afaceri, cand persoana impozabila este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA prin efectul legii, impreuna cu declaratia de mentiuni. Observam ca se pastreaza aceasta anomalie existenta si in reglementarile anterioare, respectiv trebuie justificata capacitatea economica si la depasirea plafonului si inregistrarea este obligatorie prin efectul Codului fiscal, dupa cum a explicat pentru HotNews, consutantul fiscal Adrian Benta.

– ulterior infiintarii persoanei impozabile, cand aceasta nu a depasit plafonul cifrei de afaceri si nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA dar opteaza pentru calitatea de platitor de TVA.

Formularul se depune si in alte situatii, la solicitarea organului fiscal competent, cand apar modificari ale structurii organizatorice a persoanei impozabile cum ar fi:

a) schimbarea sediului social;
b) modificarea structurii administratorilor si/sau asociatilor.

In baza acestui formuar completat de firme, ANAF face verificari si poate lua urmatoarele decizii:

– respinge din start acordarea codului de TVA firmei solicitante
– acorda codul de TVA
– cheama la interviu solicitantul pentru a clarifica anumite aspecte din declaratia, dupa care, in functie de acestea, aproba sau respinge cererea.

In urma respingerii, firma poate aduce noi documente sau clarificari, insa tocmai aici apare si una dintre criticile aduse procedurii: ANAF nu justifica de ce a fost respinsa inregistrarea in scopuri de TVA, astfel incat firma respectiva sa stie ce trebuie clarificat sau indreptat.

Formularul 088, care are ca scop analizarea si evaluarea intentiei si capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice ce implica operatiuni din sfera TVA, cuprinde un set de 20 de intrebari – criterii la care firmele trebuie sa raspunda:

1. Detinerea spatiului cu destinatie de sediu social;

2. Analiza diferentei intre sediul social si domiciliul fiscal;

3. Detinerea de spatii pentru sedii secundare;

4. Declararea la Registrul comertului a activitatilor efectuate la sediul societatii;

5. Declararea la Registrul comertului a efectuarii unor activitati la terti;

6. Analiza calitatii asociatilor si administratorilor ce au mai detinut societati sau au mai desfasurat activitati economice, cand acestea au fost lichidate/ in inactivitate temporara/ in insolventa;

7. Analiza situatiei in care asociatii sau administratorii au mai detinut societati sau au mai desfasurat activitati economice la care inregistreaza obligatii fiscale restante;

8. Analiza cazierului fiscal al asociatilor si administratorilor;

9. Analiza rezidentei administratorilor;

10. Indicarea unui numar de 3 persoane ce pot da relatii asupra administratorilor;

11. Analiza detinerii conturilor bancare;

12. Prezentarea modului de conducere a contabilitatii;

13. Prezentarea identitatii persoanei ce semneaza digital declaratiile fiscale;

14. Indicarea numarului de contracte de munca pentru salariatii societatii;

15. Analiza veniturilor brute realizate de asociati si administratori;

16. Daca administratorii sunt persoane juridice, se vor prezenta indicatorii realizati de acestia in ultimul an;

17. Prezentarea studiilor/profesiilor administratorilor;

18. Prezentarea cumulului de functii al administratorilor;

19. Prezentarea creditarilor efectuate de asociati/administratori catre societate;

20. Informare privind depunerea anterioara a altor declaratii 088.

Consiliul National al IMM-urilor are anumite obiectii fata de noul formuar 088 al ANAF si cere o serie de revizuiri:

– O problema constatata de IMM-uri este ca Formularul 088 se completeaza electronic, dar nu se depune online, ci direct la ghiseul organului fiscal competent. Consiliul vrea aici Asigurarea pentru IMM-uri a unei proceduri simple, care sa fie oprationala prin completarea formularului in mod electronic si depunerea on-line, „pentru evitarea practicilor corupte si reducerea timpului consumat de contribuabil pentru birocratie”.

– Consiliul cere ANAF aplicarea principiului „Ganditi mai intai la scara mica”, cu realizarea sistematica a analizei cost-benficiu pentru IMM-uri.

– Reducerea si simplificarea procedurilor administrative, cu implementarea principiului „Only once” (doar o data), astfel ca intreprinderile sa nu fie supuse de mai multe ori la declaratii si proceduri administrative pentru aceleasi date si acelasi subiect.

– Eliminarea din Formularul (088) a informatiilor incluse deja in alte formulare sau baze de date: informatiile privind sediul/ sediile secundare – detinute de Registrul Comertului, obligatiile fiscale, cazierul fiscal, venituri brute realizate, conturi bancare – la care ANAF are acces deplin, numarul contractelor individuale de munca incheiate – care se regasesc in REVISAL.

– Transparenta procedurii de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA si a modului de punctare obiectiva a criteriilor stabilite, in prezent nefiind publicate aceste informatii.

– Eliminarea neclaritatilor din procedura de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, astfelincat liberul arbitru al fiscului se nu se poata transforma in abuz.

– Asigurarea unei proceduri coerente si relevante de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA. Este neconcludenta cerinta prezentarii unor documente privind studiile si veniturile obtinute in ultimele 12 luni pot exista situatii in care tineri fara experienta si fara venituri in ultimele 12 luni au o idee foarte buna de afacere – un startup – si sa li se refuze acordarea codului de TVA in actuala procedura.

– Este nerelevanta si mentionarea sumei cu care asociatii/ administratorii firmei nou infiintate au creditat alte entitati.

– Existenta unei proceduri de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, in cazul unei decizii de neindeplinire a criteriilor stabilite pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, creeaza dificultati intreprinzatorilor care desi au constituit o societate nu pot desfasura operatiuni cu TVA.

– Instituirea obligativitatii motivarii in fapt si in drept a unei decizii de neindeplinire a criteriilor stabilite pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor, , pentru a e putea asigura dreptul la contestare in instanta al contribuabilului.

Pentru a simplifica proedura de obtinere a codului de TVA, CNIPMMR propune inocuirea Formularului 088 cu o declaratie pe proprie raspundere a antreprenorului de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA.

Declaratia ar trebui sa se completeze electronic si sa se depuna online, „deoarece societatile care depasesc plafonul de scutire a platii T.V.A. de 220.000 lei stabilit prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal sunt de drept platitoare de TVA, parcurgerea unei proceduri de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA nefiind justificata” – sustine Consiliul IMM-urilor.

Cum isi apara ANAF sistemul ?

De partea cealalta, ANAF pare hotarata sa mearga in continuare cu sistemul de inregistrare a firmelor in scopuri de TVA stabilit de Fisc.

„Clientii onesti ai consultantilor (…) sunt beneficiarii directi ai relaxarii fiscale, consecinta a diminuarii evaziunii fiscale, diminuare ce se datoreaza in mare masura si acestei proceduri, fapt cunoscut de consultantii fiscali ai acestora, familiarizati cu dimensiunea si metodele de evaziune fiscala in domeniul TVA” – spunea, in 15 ianuarie, presedintele ANAF, Gelu Diaconu, intr-un raspuns oferit la o serie de critici formulate de investitori straini si romani grupati in Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR).

De asemenea, oficiali din ANAF, au oferit o serie de argumente in sustinerea procedurii agentiei:

– o firma nu trebuie sa indeplineasca neaparat toate criteriile pentru a primi codul de TVA

– Romania are cel mai mare deficit la colectarea TVA din Uniunea Europeana, motiv pentru care se impun masuri extrardinare pentru contracararea evaziunii fiscale si a firmelor-fantoma.

– au fost respinse de la inregistrarea in scopuri de TVA firmele care aveau datorii neplatite la stat sau ai caror actionari aveau deja alte societati, unele in insolventa, altele inactive etc.

– propunerea Consiliului IMM pentru inlocuirea formularului 088 cu o declaratie pe proprie raspunedere nu este eficienta, de exemplu, in cazuri mediatizate de firme-fantoma, in care erau folositi, ca „patroni” – paravan, oameni fara adapost sau cetateni din Orientul Mijlociu, in fraude cu returnari de TVA.

– cerinta de a depune diploma de studii nu este un criteriu unic. In schimb, studiile pot fi relevante in anumite situatii. Au existat firme-fantoma care aveau ca obiect de activitate consultanta pentru afaceri, dar „antreprenorul” era o persoana care nu absolvise nici liceul.

– un antreprenor cu istoric „curat” nu poate avea probleme in declararea firmei ca platitoare de TVA.

Intr-un bilant prezentat in 11 decembrie 2015, ANAF a sustinut ca din totalul de 21.701 de solicitari de inregistrare in scop de TVA pe primele 11 luni ale anului, 7.749 (adica 35%) au fost respinse dupa ce s-au incadrat in grupa de risc mare (nu indeplinesc un cumul de criterii).

Alte 7.511 cazuri au fost considerate de risc mediu, iar administratorii firmelor au fost chemati la sediul ANAF pentru explicatii suplimentare. Din cei 7.511 de administratori chemati, 1.014 nu s-au prezentat deloc, potrivit institutiei, iar din cei 6.497 care au oferit explicatii suplimentare, 5.065 au primit codul de TVA (77,95% au trecut de interviu si au primit codul). Din restul de 1.432, doar 158 de solicitari au fost respinse direct, restul de 1.274 fiind trimise pentru investigatii la Directia Antifrauda.

Sursa: www.startupcafe.ro